Verkkosivujen hakukoneoptimointi ja tärkeimmät asiat sen toteuttamiseen? (SEO) 2023
Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO?
Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa kotisivujen optimointia siten, että sivusto löydetään helpommin hakukoneista, esimerkiksi Googlesta, Yahoo tai Bing. Hakukoneoptimoinnin tavoite on saada verkkosivusto nousemaan hakukoneiden hakutulosten kärkeen.
Hakukoneoptimoinnin hyödyt: Näkyvyys eri hakukoneissa kasvaa, kun SEO-optimointi on tehty onnistuneesti. Toimenpiteiden seurauksena verkkosivuston tärkeimpien sivujen hakusanojen sijoitus hakutuloksissa paranee ja nettisivuille saadaan lisää kävijöitä.
Miten hakukoneoptimointia tehdään?
Laadukas tekninen toteutus varmistaa sen, että Googlen hakurobotit löytävät kaikki sivuston sivut ja saavat lisättyä ne Googlen tietokantaan (XML-sitemap). Hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeitä teknisiä asioita ovat esimerkiksi mm. sivuston rakenne, sisäiset linkitykset, sivuston nopeus, sekä mobiiliystävällisyys. Google tulkitsee ihmisten käyttäytymistä sivustolla ja tiputtaa tai nostaa sivuja hakutuloksissa riippuen siitä, viihtyvätkö ihmiset sivustolla vai eivät.
Mitä asioita olisi syytä tarkastella teknisessä hakukoneoptimoinnissa?
- Hakukonerobottien pääsy sivustolle:
Hakukonerobotti lukee artikkelia samalla tavalla kuin ihmislukija. Ihmislukijan huomio kiinnittyy ensimmäisenä otsikkoon H1, joten hakukonerobotti arvottaa sen tärkeimmäksi. Tästä syystä avainsanan pitäisi löytyä jo otsikosta. Seuraavaksi tärkeimmät elementit robotille ovat ingressi, väliotsikot ja leipäteksti. - Rikkinäiset linkit:
Rikkonainen linkki, joka ohjaa suoraan 404-sivulle. Suuri määrä tälläisiä rikkonäisiä linkkejä vaikeuttaa käyttäjän navigointia sivustolla, minkä lisäksi se on hakukoneille merkki siitä, että sivun käytettävyys on huono. Tämä vaikuttaa suoraan sivuston hakukonenäkyvyyteen. - XML-sitemap / XML-sivustokartta:
XML-sivustokartta on hakukoneiden käytettäväksi tarkoitettu tiedosto, joka sisältää kaikkien sellaisten sivujen URL-osoitteet, jotka halutaan hakukoneiden tietokantaan. Sivukartta on ns. sivuston sisällysluettelo, jonka avulla hakukoneet löytävät kaikki sivuston URL-osoitteet. Tästä syystä XML-sitemap on hyvin tärkeä sivujen näkyvyyden kannalta hakutuloksissa. - Sivuston nopeus
Googlen hakualgoritmin kannalta sivuston nopeus on merkittävä tekijä hakutuloksissa. Nopeus on myös merkittävä tekijä sivuston käytettävyyden kannalta. - Responsiiviset sivut ja moobiliystävällisyys:
Sivuston tulisi toimia päälaitteesta riippumatta. Esimerkiksi sivuston mobiiliystävällisyys on iso osa Googlen hakualgoritmia ja mobiiliystävällisyyttä tullaan jatkossa pitämään yhä tärkeämpänä osana. Mobiilikäyttäjien määrä on jo ohittanut pöytäkoneiden käyttäjien määrän, joten sivuston mobiiliystävällisyys vaikuttaa myös lukijan käyttökokemukseen. Yhden mittauksen mukaan jopa 60.67% nettisivujen trafiikista tulisi mobiililaitteiden kautta. - Hakusanojen käyttö sisällössä:
Päähakusanaa tulisi käyttää näissä elementeissä kuten.
- Otsikko H1-pääotsikoinnissa.
- Teksisisällön ensimmäisessä kappaleessa.
- Seo-title osiossa
- Url-osoitteessa
- Metakuvauksessa